Rev. bras. enferm; 73 (2), 2020
Publication year: 2020
ABSTRACT Objectives:
to analyze the canvas "Retrato de Glete de Alcântara" (freely translated as Portrait of Glete de Alcântara) and discuss the effect of the canvas for Tarsila do Amaral and for Brazilian nursing. Methods:
a study in the historical perspective, in the field of visual culture, with analysis in two phases: pre-iconography and iconography. Results:
Tarsila do Amaral brings up the woman Glete de Alcântara without the attributes that identify nursing. In this sense, the representation of women on the canvas is a person aligned with the hairstyle of her time, elegantly dressed, with seriousness and haughtiness accentuated by a fixed and directed look. Final considerations:
an attempt was made to advance beyond Glete de Alcântara's professional life and her portrayed relationship networks, as well as to approach Tarsila do Amaral's trajectory, beyond the aesthetics and recognition gained.
RESUMEN Objetivos:
analizar la pantalla "Retrato de Glette de Alcântara" (traducido libremente como Retrato de Glete de Alcântara) y discutir el efecto de la pantalla para Tarsila do Amaral y para la enfermería brasileña. Métodos:
estudio en la perspectiva histórica, en el dominio de la cultura visual con análisis en dos fases: pre-iconografía e iconografía. Resultados:
Tarsila do Amaral trae a la baila a la mujer Glete de Alcántara, sin los atributos que identifican a la enfermería. En este sentido, la representación de mujer en la pantalla, se trata de una persona alineada a la moda del peinado de su época de traje elegante, con seriedad y altivez acentuada por la mirada fija y dirigida. Consideración finales:
se intentó avanzar más allá de la vida profesional de Glete de Alcântara y sus redes de relaciones retratadas, así como acercarse a la trayectoria de Tarsila do Amaral, más allá de la estética y el reconocimiento adquiridos.
RESUMO Objetivos:
analisar a tela "Retrato de Glette de Alcântara" e discutir o efeito da tela para Tarsila do Amaral e para a enfermagem brasileira. Métodos:
estudo na perspectiva histórica, no domínio da cultura visual, com análise em duas fases: pré-iconografia e iconografia. Resultados:
Tarsila do Amaral traz à baila a mulher Glete de Alcântara, sem os atributos que identificam a enfermagem. Neste sentido, a representação de mulher na tela trata-se de uma pessoa alinhada à moda do penteado de sua época, de traje elegante, com seriedade e altivez acentuada pelo olhar fixo e direcionado. Considerações finais:
houve a tentativa de avançar para além da vida profissional de Glete de Alcântara e suas redes de relacionamento da retratada, bem como se aproximar da trajetória de Tarsila do Amaral, para além da estética e o reconhecimento conquistado.