Crossword puzzles versus Student-Led Objective Tutorials (SLOT) as innovative pedagogies in undergraduate medical education
Palavras cruzadas versus Tutoriais Objetivos Liderados pelo Estudante (SLOT) como pedagogias inovadoras na graduação em medicina: nossa experiência

Sci. med. (Porto Alegre, Online); 31 (1), 2021
Publication year: 2021

AIMS:

Small group teaching in Pharmacology offers an effective platform to encourage interaction amongst peers and self-directed learning.

The present study is an attempt to assess and compare the effectiveness and perception of students on two different pedagogical methods:

Crossword puzzles and Student Led Objective Tutorials (SLOT).

METHODS:

Second year undergraduate students who gave their informed consent were divided randomly into two groups: one which received crossword puzzle as a teaching learning method and the other had SLOT during which the students conducted an interactive quiz with multiple choice questions prepared by themselves. The students’ perceptions were recorded using a self-administered questionnaire. One week later, a unit test was conducted for both the groups and the performance of the students was compared. Statistical analysis was done using independent Student’s T test with SPSS version 15.0.

RESULTS:

Analyses revealed a statistical significant difference (P<0.001) between the mean marks obtained in the SLOT group (n= 74; 6.5±3.8) and the marks obtained in the crossword group (n= 87; 4.2±2.9), with the students in the tutorial group performing better. The students opined that SLOT sessions helped them to understand Pharmacology better whereas crossword sessions enabled them to memorize the names of the drugs.

CONCLUSION:

The present study revealed that SLOT sessions fared better compared to the crossword puzzles in terms of improving the students’ test scores. It fostered teamwork, self-directed learning skills and critical thinking. Crossword puzzles make the session more student friendly as it is fun and engaging but a careful design is inevitable as it may fail to test in-depth learning in students.

OBJETIVOS:

O ensino de farmacologia em pequenos grupos oferece uma plataforma eficaz para estimular a interação entre pares e a aprendizagem autodirigida.

O presente estudo procurou avaliar e comparar a eficácia e percepção dos alunos em dois métodos pedagógicos diferentes:

palavras cruzadas e tutoriais objetivos conduzido pelo aluno (SLOT).

MÉTODOS:

Alunos do segundo ano de graduação, que deram seu consentimento informado, foram divididos aleatoriamente em dois grupos: um que recebeu palavras cruzadas como método de ensino-aprendizagem e o outro teve SLOT onde os alunos realizaram um questionário interativo com questões de múltipla escolha elaborado por si mesmos. As percepções dos alunos foram registradas por meio de um questionário autoaplicável. Uma semana depois, um teste foi realizado para ambos os grupos e o desempenho dos alunos foi comparado. A análise estatística foi feita usando o teste T de student de amostras independentes.

RESULTADOS:

As análises revelaram uma diferença estatisticamente significativa (P <0,001) entre as notas médias obtidas no grupo SLOT (n = 74; 6,5±3,8) e as notas obtidas no grupo de palavras cruzadas (n = 87; 4,2±2,9), com os alunos do grupo tutorial tendo melhor desempenho. Os alunos opinaram que as sessões de tutoria objetiva conduzida pelos alunos os ajudaram a entender melhor a Farmacologia, ao passo que as sessões de palavras cruzadas lhes permitiram memorizar os nomes dos medicamentos.

CONCLUSÃO:

O presente estudo revelou que as sessões do SLOT se saíram melhor comparativamente àquelas com as palavras cruzadas em termos de melhorar as pontuações dos alunos nos testes, assim como promoveu o trabalho em equipe, habilidades de aprendizagem autodirigida e pensamento crítico. As palavras cruzadas tornam a sessão mais amigável ao aluno, pois é divertida e envolvente, mas um design cuidadoso é inevitável, pois pode falhar em testar o aprendizado em profundidade nos alunos.

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