Fisioter. Bras; 21 (5), 2020
Publication year: 2020
Introdução:
Durante sua carreira o cantor lírico sofre grande demanda e consequente alteração
da coordenação dos músculos respiratórios, porém não se sabe se estas exigências podem
alterar a mobilidade e tonicidade no principal músculo da respiração, o diafragma. Objetivos:
Avaliar e comparar a tonicidade e a mobilidade do diafragma de cantores líricos profissionais e
de não-cantores. Participaram do estudo 15 cantores líricos profissionais em plena carreira e 24
adultos não-cantores com idades e IMCs equivalentes. Métodos:
Duas avaliações foram
empregadas: para avaliar a mobilidade costal foi utilizada a parte referente a avaliação desse
parâmetro da Manual Evaluation of the Diaphragm Scale (MED Scale); para avaliar a tonicidade
diafragmática a avaliação descrita por Rial e Pinsach em 2015. Resultados:
Os resultados
mostraram que a distribuição da avaliação manual do diafragma no grupo dos cantores
apresentou distribuição significativamente diferente, tendo p < 0,05, com relação à tonicidade
bilateral do diafragma, apresentando maior hipertonicidade em relação ao grupo controle, e que
não houve diferenças significativas em relação à mobilidade. Conclusão:
Os gestos artísticos
usados pelos cantores líricos profissionais afetam a tonicidade do diafragma. (AU)
Introduction:
The professional lyrical singers during their careers suffer great demand and
consequent alteration of the coordination of the respiratory muscles, however it is not known if
these requirements can alter the mobility and tonicity in the main muscle of the breath, the
diaphragm. Objectives:
To evaluate and compare diaphragm tonicity and mobility of professional
lyric singers and non-singers. The study included 15 professional lyric singers in their full careers
and 24 non-singing adults of equivalent ages and BMIs. Methods:
Two forms of manual evaluation
of the diaphragm were used: to assess costal mobility, the part of the manual evaluation to
evaluate this parameter was used the Manual Evaluation of the Diaphragm Scale (MED Scale);
and to evaluate the diaphragmatic tonicity the evaluation described by Rial and Pinsach in 2015.
Results:
The results showed that the distribution of the manual evaluation of the diaphragm in the
group of singers presented a significantly different distribution, with p < 0,05, in relation to the
bilateral diaphragm tonicity, presenting them with greater hypertonicity in relation to the control
group, and that there were no significant differences regarding mobility. Conclusion:
The artistic
gestures used by professional lyric singers affect the tone of the diaphragm. (AU)