ABCS health sci; 47 (), 2022
Publication year: 2022
INTRODUCTION:
Pain complaints and musculoskeletal problems are prevalent in musicians. These conditions have physical, cognitive, organizational, and body self-awareness issues as determining factors, which may arise already during university education. OBJECTIVE:
To investigate body self-awareness and its relationship with pain complaints in university music students. METHODS:
Cross-sectional study conducted in 2019 with 34 music students from a public university located in the south of the state of Ceará, Brazil. The Battery of Evaluation of Body Self-awareness and Ergonomic Health in Musicians was used, consisting of the scales: self-awareness (A), self-perception of pain (B) preventive aspects (C). A questionnaire with data on curricular musical performance was also applied. Descriptive analyzes and Mann-Whitney and Kruskal-Wallis tests were performed. RESULTS:
There were pain complaints in 67.6% of the students and low expressiveness of body self-awareness in 50%. There were negative associations:
body self-awareness and musculoskeletal problems (p=0.04); self-perception of pain and pain complaints after seven days (p=0.004) and post-performance pain (p=0.03); preventive aspects and pain in the last seven days (p=0.01). There were also positive associations:
body self-awareness and the absence of musculoskeletal problems (p=0.004); preventive aspects and the performance of stretching in the routine of musical practice (p=0.04). There were no variables positively associated with self-perceived pain. CONCLUSION:
The study contributed to important reflections about musculoskeletal complaints among students and highlighted aspects of instrumental practice that may assist in the development of preventive strategies that promote healthy habits in the universitycontext, with an emphasis on body self-awareness.
INTRODUÇÃO:
Queixas álgicas e problemas osteomusculares são prevalentes em musicistas, tendo como fatores determinantes questões físicas, cognitivas, organizacionais e autoconsciência corporal, podendo surgir já no contexto universitário. OBJETIVO:
Investigar a autoconsciência corporal e sua relação com o surgimento de queixas álgicas em estudantes universitários de música. MÉTODOS:
Estudo transversal conduzido no ano de 2019, com 34 estudantes de música de universidade pública situada ao sul do estado do Ceará, Brasil. Utilizou-se a Bateria de Autoconsciência Corporal e Saúde Ergonômica de Músicos, composta pelas escalas: autoconsciência corporal (A), autopercepção da dor (B) e aspectos preventivos (C), e questionário com dados sobre a prática musical curricular. Análises descritivas e testes de Mann-Whitney e Kruskal-Wallis foram realizados. RESULTADOS:
Houve queixas álgicas em 67,6% dos estudantes e baixa expressividade da autoconsciência corporal em 50%. Associaram-se negativamente: autoconsciência corporal e problemas osteomusculares (p=0,04); autopercepção da dor e queixas álgicas após sete dias (p=0,004) e dor pós-performance (p=0,03); aspectos preventivos e dor nos últimos sete dias (p=0,01). Associaram-se positivamente: autoconsciência corporal e ausência de problemas osteomusculares (p=0,004); aspectos preventivos e realização de alongamentos na rotina musical (p=0,04). Não houve variáveis associadas positivamente à autopercepção da dor. CONCLUSÃO:
O estudo contribuiu para importantes reflexões sobre o aparecimento de queixas álgicas osteomusculares entre os estudantes e destacou aspectos da prática instrumental que poderão auxiliar na elaboração de estratégias preventivas e promotoras de hábitos saudáveis no contexto universitário, com ênfase na autoconsciência corporal.