Música y derechos: sinfonía de la identidad
Music and rights: identity symphony
Aesthethika (Ciudad Autón. B. Aires); 18 (2), 2022
Publication year: 2022
A partir del film Antonia, una sinfonía (2019) se propone establecer una lectura en referencia a tres ejes temáticos que se desprenden de la trama: la desigualdad social histórica entre hombres y mujeres; la dimensión de la identidad de género; y la construcción identitaria como condición ineludible del campo de la subjetividad. Se abordan dichos ejes partiendo de la problematización propuesta en la ficción, para trazar su articulación con el campo de la ética y de los derechos humanos. Se propone asimismo una lectura en torno a la eficacia de la música y a su soporte sonoro en la operatoria de un reposicionamiento del sujeto ante la coyuntura identitaria
From the film The conductor (2019) we propose to establish a reading in reference to three thematic axes that emerge from the plot: the historical social inequality between men and women; the gender identity dimension; and the construction of identity as an inescapable condition of the field of subjectivity. These axes are addressed starting from the problematization proposed in fiction, to trace their articulation with the field of ethics and human rights. It is also proposed a reading around the effectiveness of music and its sound support in the operation of a repositioning of the subject before the identity conjuncture.