The Role Playing Game (RPG) as a pedagogical strategy in the training of the nurse: an experience report on the creation of a game
Juego de rol (RPG) como estrategia de enseñanza en educación de enfermería: informe de la experiencia de crear jogo
Role Playing Game (RPG) como estratégia pedagógica na formação do enfermeiro: relato da experiência de criação do jogo
Texto & contexto enferm; 24 (2), 2015
Publication year: 2015
This is an experience report on the creation of a Role Playing Game used as a pedagogical strategy for promoting the development of autonomy and critical-reflexive thinking among undergraduate students of Nursing during their training. The game's creation took place in the School of Nursing of the Federal University of Minas Gerais, between November 2011 - March 2012, involving four stages: definition of the game design; creation of the game's prototype; and evaluation of the game's dynamic by players of Role Playing Games; and preparation of the 'masters'. The game was created with the aim of providing the students of the Nursing Course with metaphorical experience of problem-situations corresponding to the main scenarios of professional activity. It is believed that the game prepared constitutes a pedagogical strategy in which the students engage and become involved in their process of thinking, of elaborating new meanings, of knowing and of acting.
Este es un relato de experiencia en la creación de un juego de Role Playing Game utilizado como una estrategia pedagógica para animar a los estudiantes de pregrado en Enfermería autonomía en desarrollo y el pensamiento crítico-reflexivo en su formación. La creación del juego se produjo en la Escuela de Enfermería de la Universidad Federal de Minas Gerais, entre noviembre de 2011 y marzo de 2012, que implica cuatro pasos: definición de diseño del juego; creación del prototipo del juego; la evaluación de la dinámica del juego para los jugadores de rol; y la preparación de los maestros. El juego fue creado con el objetivo de animar a los estudiantes de enfermería experiencia metafórica de situaciones problemáticas que corresponden a los principales escenarios de trabajo profesional. Se cree que el juego elaborado se ha constituido como una estrategia en la que los estudiantes se involucran y participan en el proceso de pensar, desarrollar nuevas formas de conocer y actuar.
Trata-se de um relato de experiência sobre a criação de um jogo de Role Playing Game utilizado como estratégia pedagógica para favorecer aos alunos de graduação em Enfermagem o desenvolvimento da autonomia e do pensamento crítico-reflexivo em sua formação. A criação do jogo ocorreu na Escola de Enfermagem da Universidade Federal de Minas Gerais, entre novembro de 2011 e março de 2012, envolvendo quatro etapas: definição do desenho do jogo; criação do protótipo do jogo; avaliação da dinâmica do jogo por jogadores de Role Playing Game; e preparo dos mestres. O jogo foi criado com o intuito de proporcionar aos alunos do Curso de Enfermagem a vivência metafórica de situações-problema correspondentes aos principais cenários de atuação profissional. Acredita-se que o jogo elaborado tem se constituído em uma estratégia pedagógica em que os alunos se implicam e são implicados em seu processo de pensar, de elaborar novos sentidos, de conhecer e de agir.