Reabilitação na paralisia cerebral com o Nintendo ™ Wii ® associado ao Wii Fit ®
Rehabilitation in cerebral palsy with Nintendo ™ Wii ® associated with Wii Fit ®

Conscientiae saúde (Impr.); 14 (2), 2015
Publication year: 2015

Introdução:

Paralisia cerebral constitui um grupo de distúrbios permanentes de movimento e postura, que causa limitação de atividades.

Objetivo:

Investigar o efeito da realidade virtual, na função motora ampla e no equilíbrio na paralisia cerebral.

Métodos:

Dez sujeitos, entre 7 e 14 anos, selecionados pelo Gross Motor Function Classification System, nível I, II ou III, com capacidade de cognição verificada pelo miniexame do estado mental, foram avaliados pré- e pós-intervenção utilizando-se medida da função motora grossa e escala de equilíbrio de Berg. O treinamento com realidade virtual foi elaborado a partir dos jogos inseridos no pacote do Wii Fit®.

Resultados:

Todos apresentaram melhora na função motora ampla e no equilíbrio, com mediana pré- e pós-intervenção de 90,41% e 93,63%; 51,5% e 53,5%, respectivamente, após 24 sessões.

Conclusões:

O protocolo com realidade virtual propiciou melhoras clínicas, porém, não estatisticamente significativas, mas constatou-se o aperfeiçoamento na função motora ampla e no equilíbrio.

Introduction:

Cerebral palsy is a group of permanent disorders of movement and posture causing activity limitation.

Objective:

To assess the effect of virtual reality in gross motor function and balance in cerebral palsy.

Methods:

Ten subjects between 7 and 14 years old were selected by the Gross Motor Function Classification System, levels I, II, or III, and their cognitive capacity verified by the mini-mental state examination in order to assess pre- and post-intervention using the gross motor function measure and the Berg balance scale. The training with virtual reality was developed on top of the games included in the Wii Fit package®.

Results:

All participants showed an improvement in gross motor function, and in the balance, with the pre- and post-intervention median as 90.41 and 93.63; 51.5 and 53.5, respectively, after 24 sessions.

Conclusions:

The protocol with virtual reality led to clinical improvements, though not statistically significant, but we noted the improvement in gross motor function and balance.

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