Índice de desvantagem vocal em cantores populares e eruditos profissionais
Vocal handicap index in popular and erudite professional singers

CoDAS; 28 (5), 2016
Publication year: 2016

RESUMO Objetivo Comparar o índice de desvantagem vocal em cantores populares e eruditos profissionais de acordo com gênero, idade, tempo de atuação profissional e presença ou ausência de queixa vocal autorreferida. Método Participaram 132 cantores profissionais, 74 populares e 58 eruditos, que preencheram questionário com os dados: idade, gênero, tempo de experiência profissional no canto, gênero musical (cantores populares), classificação vocal (cantores eruditos), presença de queixa vocal autorreferida, além dos protocolos específicos para canto popular (Índice de Desvantagem Vocal para o Canto Moderno - IDCM) e erudito (Índice de Desvantagem Vocal para o Canto Clássico - IDCC). Resultados Houve maior proporção de mulheres e maior ocorrência de queixa vocal nos cantores populares, comparados aos eruditos. A maioria dos populares pertencia ao gênero da música popular brasileira. Quanto à classificação vocal dos eruditos, houve maior participação de sopranos e tenores. Não houve diferença estatística para idade e tempo de canto entre os grupos. Ao comparar os escores de IDCM e IDCC, nos populares e eruditos, não houve diferença estatisticamente significativa entre tais escores e o gênero e idade. O tempo de experiência profissional relacionou-se com escores total e subescalas incapacidade e defeito do IDCM, apenas para cantores populares com queixa. Nos eruditos não houve correlação entre essas variáveis e IDCC. Conclusão O impacto da dificuldade/problema vocal interfere de formas diferentes nos dois gêneros musicais, quando relacionados com a queixa vocal e o tempo de atuação profissional. Os protocolos IDCM e IDCC mostraram ser importantes não apenas para a identificação de problemas, mas como ferramenta para a compreensão essencial de como esses sujeitos relacionam a voz com a atividade ocupacional.
ABSTRACT Purpose To compare the voice handicap index of popular and erudite professional singers according to gender, age, professional experience time, and presence or absence of self-reported vocal complaints. Methods One hundred thirty-two professional singers, 74 popular and 58 erudite, who responded to a questionnaire with regards to identification, age, gender, professional experience time in singing, musical genres (for popular singers), vocal classification (for erudite singers), presence of self-reported vocal complaints, and the specific protocols for popular (Modern Singing Handicap Index - MSHI) and erudite (Classical Singing Handicap Index - CSHI) singing. Results Higher proportion of women and higher incidence of vocal complaints were observed in the popular singers compared with the erudite singers. Most of the popular singers belonged to the genre of Brazilian Popular Music. Regarding the classification of erudite singers, there was greater participation of sopranos and tenors. No statistical differences were observed with respect to age and professional experience time between the groups. Comparison of the MSHI and CSHI scores showed no statistically significant difference between these scores and genre or age in both groups of singers. Professional experience time was related to the total score and the subscales disability and impairment in the MSHI, only for popular singers with vocal complaints. There was no correlation between these variables and the CSHI for erudite singers. Conclusion The impact of vocal difficulty/problem interferes differently in these two musical genres when related to vocal complaint and professional experience time. The MSHI and CSHI protocols proved to be important tools not only for the identification of problems, but also for the understanding of how these individuals relate their voices with this occupational activity.

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