Psychotherapists: Should we meet Arthur Schopenhauer?
Psicoterapeutas: ¿Deberíamos conocer a Arthur Schopenhauer?

Invest. clín; 57 (4), 2016
Publication year: 2016

Arthur Schopenhauer (1788-1860) is known as the pessimist philosopher and the psychologist of the will. He anticipated some features of cognitive neuroscience, psychoanalysis and evolutionary psychology, but he is relatively unfamiliar to most contemporary mental health professionals. Schopenhauer conceived the will as the universe’s essence; purposeful human actions are a small part of it. We do not directly perceive the will, but only its phenomena through the ‘Veil of Maya’, which, in contemporary terms, refers to the cognitive and perceptual limits imposed by our own biological species. This is why Schopenhauer posits that we have a representation (idea) of the world. We have a direct access to the will by perceiving our body’s desires. The will is insatiable and selfish. Because of these will’s features, there is no possibility of collective or global salvation. However, individual or existential salvation may occur by denying the will through a path that includes: 1) an aesthetic experience particularly with the aid of art, that allows contemplation of the ´Platonic Ideas´, lessening desire and promoting knowledge through contemplation,; 2) the ethical experience refers to the insight about the unity of the universe, particularly by realizing the ubiquity of suffering and neediness, and 3) the metaphysical step which promotes compassion and asceticism. These philosophical principles may add to specific psychotherapeutic techniques in expanding the individual’s awareness beyond herself/himself, and thus arise and improve the psychological outcome.
Arturo Schopenhauer (1788-1860) es conocido como el filósofo pesimista y como el psicólogo de la voluntad. Schopenhauer anticipó algunos elementos de las neurociencias cognitivas, del psicoanálisis y de la psicología evolutiva, pero es poco conocido por la mayoría de los profesionales de la salud mental contemporáneos. Schopenhauer concibió la voluntad como la esencia del universo; la acción humana voluntaria es una pequeña parte de la voluntad. No percibimos a la voluntad directamente sino a sus fenómenos a través del ‘Velo de Maya’, el cual se refiere en términos presentes a los límites cognitivos y perceptuales impuestos por nuestra propia especie biológica. Es por esta razón que Schopenhauer afirmó que nos hacemos una representación (idea) del mundo. Tenemos un acceso directo a la voluntad al percibir los deseos de nuestro cuerpo. La voluntad es insaciable y egoísta. Dadas estas características de la voluntad, no existe la salvación colectiva o global. Sin embargo, es posible la salvación individual, mediante la negación de la voluntad, la cual ocurre a través de un camino que incluye: 1) la experiencia estética, en particular con la ayuda del arte, que permite contemplar las ´Ideas Platónicas´, aplacar el deseo y promover el conocimiento mediante la contemplación; 2) la experiencia ética, la cual se refiere a la toma de conciencia sobre la unidad del universo, en especial al darse cuenta de la ubicuidad del sufrimiento y de la naturaleza menesterosa del ser humano, y; 3) la experiencia metafísica, la cual promueve la compasión y el ascetismo. Estos principios filosóficos pueden agregarse a las técnicas psicoterapéuticas específicas para expandir la conciencia individual más allá de sí mismo (misma), y de esa manera estimular y mejorar la evolución psicológica.

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