Influence of virtual reality on postural balance and quality of life of pregnant women: controlled clinical trial randomized
Influência da realidade virtual no equilíbrio postural e qualidade de vida de mulheres grávidas: ensaio clínico controlado randomizado

Fisioter. Mov. (Online); 30 (supl.1), 2017
Publication year: 2017

Abstract Introduction:

During pregnancy women undergo several transformations, which promote changes in their gravity center (GC) and can result in postural and balance changes.

Objective:

To evaluate the influence of Nintendo WiiFit Plus® on postural balance and quality of life of pregnant women in the third trimester.

Methods:

250 pregnant women enrolled through a non-probabilistic sampling process. The sample consisted of 32 women selected according to the eligibility criteria (nulliparity; low-risk pregnancy, absence of musculoskeletal disorders or surgical procedures in the spine, pelvis, hip or knee), musculoskeletal disorders, allocated as follows: 17 pregnant women in the control group (CG) and 15 pregnant women in the experimental group (EG). The intervention was performed in 12 sessions of 30 minutes each, three times a week. Sociodemographic and obstetric data were presented as median and interquartile range (25% - 75%). A comparison of the relative values of variables before and after the exercise program was performed using the 2x2 ANOVA test (5% significance level).

Results:

There were no significant statistical differences in variables related to postural balance (P > 0.06) and quality of life (P > 0.13).

Conclusion:

The use of Nintendo WiiFit Plus games was not able to promote improvement in postural balance and quality of life of the pregnant women studied.

Resumo Introdução:

Durante a gravidez as mulheres passam por várias transformações, que promovem mudanças no seu centro de gravidade (CG) e pode resultar em alterações posturais e de equilíbrio.

Objetivo:

Avaliar a influência da Nintendo Wii Fit Plus® no equilíbrio postural e qualidade de vida das mulheres grávidas no terceiro trimestre.

Métodos:

250 gestantes cadastradas através de um processo de amostragem do tipo não-probabilística. A amostra foi composta por 32 mulheres selecionadas de acordo com os critérios de elegibilidade (nuliparas, gestação de baixo risco, ausência de disfunções musculoesqueléticas ou cirurgia na coluna vertebral, pelve, quadril ou joelho) alocadas da seguinte maneira: 17 gestantes no grupo controle (GC) e 15 gestantes no grupo experimental (GE). A intervenção foi realizada em 12 sessões de 30 minutos cada, três vezes por semana. Os dados sociodemográficos e obstétricos foram apresentados como mediana e interquartil (25% - 75%). Uma comparação entre os valores relativos das variáveis antes e depois do programa de exercícios foi realizada utilizando o teste ANOVA 2x2 (nível de significância de 5%).

Resultados:

A mediana gestacional e idade cronológica foram, respectivamente, 30,50 (27,2 - 32,0) anos e 28,5 (27,7 - 30,0) semanas. Não houve diferenças estatisticamente significativas nas variáveis relacionadas ao equilíbrio postural (P > 0,06) e qualidade de vida (P > 0,13).

Conclusões:

O uso de jogos Nintendo Wii Fit Plus não foi capaz de promover a melhora no equilíbrio e qualidade de vida das gestantes estudadas postural.

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