A música como terapia complementar no cuidado de mulheres com fibromialgia

Publication year: 1998
Theses and dissertations in Portugués presented to the Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem to obtain the academic title of Mestre. Leader: Silva, Maria Julia Paes da

A música erudita selecionada a partir de um repertório pré-determinado foi investigada neste estudo como terapia complementar no cuidado de mulheres com fibromialgia. Quarenta mulheres foram submetidas a duas sessões musicais, observando-se o intervalo de uma semana entre elas. A dor, bem como os parêmetros fisiológicos indicativos de relaxamento: freqüência cardíaca, freqüência respiratória, eletromiografia dos músculos trapézio e frontal, pressão arterial sistólica e diastólica e temperatura cutânea; complementados pela percepção das pacientes sobre a experiência musical foram avaliados antes e após cada sessão musical para verificação das alterações estatisticamente significantes nas duas sessões. A pressão arterial diastólica apresentou alterações significativas apenas na segunda sessão. A dor avaliada pela Escala Analógica Visual apresentou redução significativa pós-sessão musical para a maioria das pacientes, ratificada pelo Questionário McGill em todas as dimensões da dor que este instrumento se propõe a analisar (sensitiva-discriminativa, afetiva-motivacional, cognitiva-avaliativa). A percepção da experiência musical relatada pelas pesquisadas evidenciou o potencial desta intervenção de Enfermagem (95% referiram que gostaram muito desta proposta terapêutica), pois além do alívio da dor, diversos aspectos subjetivos emergiram, tais como alterações nos estados de ânimo, facilitação da introspecção, visualização de imagens e sensações estéticas,dentre outros, demonstrando que sua utilização e compreensão merecem ser ampliados.
The selected classical music starting from a predetermined repertory was investigated in this study as alternative therapy in women care with fibromyalgia. Forty women were submitted to two musical sessions, we observed an interval of one week between the sessions.

The pain as well as the physiological parameters indicative of slackness:

heart rate, repiratory rate, trapezius and frontalis muncle, systolic and diastolic blood pressure and cutaneous temperature and all of this parameters were complemented by patients' perceptions about musical experience and were appraised bfore and after each musical session for verification of produce alterations in their results. The inquired women have presented a musical preference that reached to the orchestral songs with reference to the camara music and solo. Among observed physiological signs, the respiratory rate, the electromyographic, the cutaneous temperature and the sistolic blood pressure presented alterations statistically significative on two sessions. The diastolic blood pressure presented significative alterations in the second only. The pain valued by Visual Analogic Scale presented significative reduction after musical session for most of patients, ratified by McGill Pain Questionnaire in all pain extensions that the instrument proposes to analyse (sensitive, affective, and cognitive). The perception of musical experience related by investigated women have evidenced the powerful from this Nursingintervention (95% from those women refered that they have liked very much this therapeutic approach) besides pain relief, many subjective aspects have emerged such as alterations of mood state, facility of introspection, visualization of images and esthetics sensations, among others aspects have demonstrated that their utilization and comprehension must be amplified.

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